Motobecane Cyclotouriste van de jaren 50

07 feb 2021 18:53 | Geplaatst door Marcel |

Afgelopen januari stond deze Motobecane Cyclotouriste M.T.H.C op Marktplaats. Ik heb al genoeg fietsen en wil geen verzamelaar worden, een fiets hoort gebruikt te worden. Maar ik vond hem zo leuk dat ik hem niet kon laten staan.

Verteld werd dat de fiets zo’n 8 jaar geleden op de grote beurs in Reims in Frankrijk gekocht was, daar was verteld dat hij uit 1960 komt. Dat zou kunnen, maar de jaren 50 kan net zo goed. De Huret achterderailleur met 2-bouts-bevestiging aan de liggende achtervork werd in de jaren 50 gevoerd. De guidonnet remhendels gemaakt van een staafje aluminium werden ook in de jaren 50 gevoerd door Motobecane, in de jaren 60 gingen ze over op gegoten guidonnet remhendels, zoals die van Mafac en CLB.
Het naamplaatje op de stuurpen zou van de Franse defensie zijn, zodat iedere soldaat zijn eigen fiets kan terugvinden.

Ik nam aan dat het nieuw een goedkope fiets was, te zien aan de stalen velgen en crankstel met spie, maar meer onderzoek op internet gaf aan dat het in de jaren 50 een dure fiets was. In die tijd was een auto onbetaalbaar voor Jan met de pet en wilde je op vakantie, dan kocht je een vakantiefiets zoals deze om het Franse platteland te gaan ontdekken.

Het zadel is waarschijnlijk origineel, een Unic zadel met grote M-inslag van Motobecane. Dynamo en voorlicht (geel lampje) werken nog, maar het geeft zo weinig licht, dat gebruik ervan zinloos is.
Het stuurlint is niet meer origineel, zoals normaal met de Franse randonneur-sturen uit die tijd. Er hoort onderaan en bovenaan de bocht een stuk plastic “stuurlint”, waarbij het midden van de bocht bloot blijft. Wanneer dat weg is blijft er weinig over dan standaard gewikkeld stuurlint te gebruiken.
Kettingkast past er niet meer op, er zal dan laswerk op het frame toegepast moeten worden. Visueel jammer, maar functioneel doen deze Franse kettingkasten weinig, de broek wordt alsnog vies van de ketting.
Remblokken voor de Franse cantilevers waren via Ebay nog wel verkrijgbaar voor weinig geld. Na inremmen (met veel kabaal) werken ze nu redelijk, voor wat het waard is met stalen velgen.

Het was wel fijn om er een nieuwe ketting op te leggen, wonderlijk genoeg liep deze gelijk mooi over de oude tandwielen. Voorblad lijkt nog wel origineel met het panto van oudsher. Achtertandwielen zijn ook zeker op leeftijd, het is een 4-speed freewheel met wat speling op het lager. Duurzaam gebouwd dus :)

Het was die zaterdag prachtig weer, en na de aankoop in Leiden ben ik richting Rotterdam gefietst door het groene hart van Zuid-Holland.